La quatrième édition de l’Ecole d’été d’économie numérique aura lieu les 3 & 4 juillet 2017 à la Maison de la recherche (Univ. Sorbonne-Nouvelle).

programme.pdf

Keynote speaker : Anja Lambrecht, London Business School

Session 1 : Digital platforms & consumers’ behavior

  • Marc Bourreau, Marianne Lumeau, François Moreau, Jordana Viotto : Motivations du piratage numérique
  • Thierry Pénard, Vincent Malardé : Plateforme numérique et consommation collaborative
  • Lukasz Grzybowski, Julienne Lang, Christine Zulehner : Empirical analysis of quadruple-play bundling and consumer retention in fixed broadband market

Session 2 : Crowdfunding

  • Eric Darmon, Nathalie Oriol, Alexandra Rufini : Crowdlending et analyse du risque crédit par la foule : une analyse empirique à partir de la plate-forme Unilend
  • Christophe Cariou, Fabrice Rochelandet : Crowdfunding strategy and cultural diversity: The case of films & video projects
  • Sylvain Dejean : Does social distance reduces the law of gravity?
  • Inna Lyubareva, Fabrice Rochelandet : Crowdfunding and press sector: the new potential for media diversity ?

Session 3 : Digitial Innovation & Diffusion

  • Amel Attour, Maëlle Della Peruta : Are digital innovations successful in resolving financial exclusion? The case of mobile money diffusion in emergent countries
  • Cécile Batisse, Stéphanie Truchet : Adoption et usages de l’agriculture de précision et des TIC chez les céréaliers auvergnats
  • Godefroy Dang Nguyen, Nicolas Jullien, Myriam Le Goff-Pronost : How much is the absence of online publicity worth? A contingent evaluation on Wikipedia

Session 4 : Digital platforms & competition

  • Anne Aguilera, Jean-Marc Josset, Virginie Lethiais, Alain Rallet : La mobilité collaborative : pratiques, motivations et modes d’organisation
  • Nicolas Jullien, Jean-Benoît Zimmermann : Modèles de compétition dans la production de connaissances dans des systèmes ouverts
  • Yannick Fondeur : Marché numérique du travail

Session 5 : Business models

  • Luis Guijarro Coloma : Internet of Things-based service provision: three-sided market model
  • Vincent Lefrere, Grazia Cecere, Fabrice Le Guel : Personal data and free smartphone application

Session 6 : Regulation & privacy

  • Antoine Dubus : Asymmetric Awareness and Heterogeneous Agents
  • Chokri Aloui, Khaïreddine Jebsi, Sarah Fkih Romdhane : On the net neutrality efficiency under congestion price discrimination
  • Chloé Leduque : Appréhension par le droit privé de l’économie collaborative

Session 7 : Digital markets

  • Thomas Le Texier, Vincent Malardé : Two-sided platform competition through exclusivity and rebates on access prices
  • Leonardo Madio: Optimal investment in two-sided markets with spillover effects
  • Marc Bourreau, Pınar Doğan, Germain Gaudin : Streaming platform and strategic recommendation bias