La quatrième édition de l’Ecole d’été d’économie numérique aura lieu les 3 & 4 juillet 2017 à la Maison de la Recherche (Univ. Sorbonne-Nouvelle).

programme.pdf

Keynote by Anja Lambrecht (London Business School)

Session 1 : Digital platforms & consumers’ behavior

  • Marc Bourreau, Marianne Lumeau, François Moreau, Jordana Viotto: Plateforme numérique et consommation collaborative.
  • Lukasz Grzybowski, Julienne Lang, Christine Zulehner: Empirical analysis of quadruple-play bundling and consumer retention in fixed broadband market.
  • Aly Ramadan, Maya Bagache, Marc Bourreau, François Moreau: Music Streaming Services : The Artist’s Perspective.

Session 2 : Crowdfunding

  • Eric Darmon, Nathalie Oriol, Alexandra Rufini : Crowdlending et analyse du risque crédit par la foule : une analyse empirique à partir de la plate-forme Unilend.
  • Christophe Cariou, Fabrice Rochelandet : Crowdfunding strategy and cultural diversity: The case of films & video projects.
  • Sylvain Dejean : Does social distance reduce the law of gravity?
  • Inna Lyubareva, Fabrice Rochelandet : Crowdfunding and presssector: the new potential for media diversity?

Session 3 : Digital Innovation & Diffusion

  • Clara Jean : Uber and discrimination. 
  • Cécile Batisse, Stéphanie Truchet : Adoption et usages de l’agriculture de précision et des TIC chez les céréaliers auvergnats.
  • Godefroy Dang Nguyen, Nicolas Jullien, Myriam Le Goff-Pronost : How much is the absence of online publicity worth? A contingent evaluation on Wikipedia.

Session 4 : Digital markets

  • Anne Aguilera, Jean-Marc Josset, Virginie Lethiais, Alain Rallet : La mobilité collaborative : pratiques, motivations et modes d’organisation.
  • Nicolas Jullien, Jean-Benoît Zimmermann : Modèles de compétition dans la production de connaissances dans des systèmes ouverts.
  • Yannick Fondeur : Marché numérique du travail.

Session 5 : Business models

  • Luis Guijarro Coloma : Internet of Things-based service provision: three-sided market model.
  • Vincent Lefrere, Grazia Cecere, Fabrice Le Guel : Personal data and free smartphone application.
  • Matthieu Manant, Alain Rallet, Fabrice Rochelandet : Privacy and Antitrust : Des régulations contradictoires ou complémentaires ?

Session 6 : Regulation & privacy

  • Antoine Dubus : Asymmetric Awareness and Heterogeneous Agents.
  • Chokri Aloui, Khaïreddine Jebsi, Sarah Fkih Romdhane : On the net neutrality efficiency under congestion price discrimination.
  • Chloé Leduque: Appréhension par le droit privé de l’économie collaborative.

Session 7 : Digital platforms & competition

  • Thomas Le Texier, Vincent Malardé : Two-sided platform competition through exclusivity and rebates on access prices.
  • Leonardo Madio : Optimal investment in two-sided markets with spillover effects.
  • Marc Bourreau, Pınar Doğan, Germain Gaudin : Streaming platform and strategic recommendation bias.